وصال یار

در امتداد دیدگان

وصال یار

در امتداد دیدگان

لاریجانی: عده ای به واشنگتن رفته و غرب را به صدور قطعنامه ترغیب

لاریجانی: عده ای به واشنگتن رفته و غرب را به صدور قطعنامه ترغیب کرده بودند

 

  خبرگزاری انتخاب : دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: عده ای به واشنگتن رفته و غرب را به صدور قطعنامه ترغیب کرده  بودند.آنها هم فکر می کردند با سیگنالهای داخلی، اوضاع به نفع آنها در حال تغییر کردن است. البته ایران خیلی قدرتمند تر از آن است که چهار تا بچه بتوانند خللی ایجاد کنند.
 

 

خبرگزاری انتخاب

دکتر لاریجانی از سفر افرادی به واشنگتن و ترغیب آمریکا به صدور قطعنامه علیه ایران پرده برداشت.

 

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از بصیرت، دکتر لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در همایش سراسری مسؤولان و هادیان سیاسی سپاه در خصوص ضرورت تحلیل عمیق در مسائل مختلف، گفت: عده ای به واشنگتن رفته و غرب را به صدور قطعنامه ترغیب کرده  بودند.آنها هم فکر می کردند با سیگنالهای داخلی، اوضاع به نفع آنها در حال تغییر کردن است. البته ایران خیلی قدرتمند تر از آن است که چهار تا بچه بتوانند خللی ایجاد کنند.

 

بر پایه این گزارش، وی با اشاره به صدور دو قطعنامه از سوی شورای امنیت(قطعنامه های 1737 و 1747) جدا از هیاهوها و فضاسازیها افزود: در صدور قطعنامه ها، حرف اصلی آنان این بود که قطعنامه برگشت پذیر است. به این معنا که اگر ایران از فن آوری هسته ای دست بردارد، قطعنامه برگشت پذیر است. البته این بهانه است. آنها از ما می خواهند که از فن آوری اتمی دست  برداریم. بخشی از قطعنامه ها شامل تعلیق غنی سازی است و بخشی مربوط به کارخانجات است که هیچ ربطی به مسائل هسته ای ندارد. حوزه مسائل موشکی ایران، چه ساخت موشک و چه قطعات و لوازم یدکی، ربطی به هسته ای ندارد. این که چرا وارد این حوزه  شده اند، توضیح نمی دهند و می گویند چون قدرتش را داریم، اقدام می کنیم.

 

دکتر لاریجانی با بیان اینکه یک بخش از قطعنامه دوم مربوط به فرماندهان سپاه پاسداران و عدم سفر آنها می باشد، گفت: نسبت سپاه پاسداران به مسائل اتمی و هسته ای صفر است، ولی آنها می گویند فرماندهان سپاه نباید سفر کنند. این برای این است که ایران غنی سازی را متوقف کند. جالب این است که اسامی بعضی از مسؤولان انرژی اتمی در دو قطعنامه آمده  است، اما در مورد سپاه، اسامی همه فرماندهان سپاه ذکر شده  است.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به  این  که آنها مسائل اقتصادی را نیز نشانه گرفته اند که نمونه آن، بحث بانک سپه می باشد، در خصوص این  که چرا از بین نیروهای نظامی، سپاه را انتخاب کرده اند، گفت: حریف شما در بحث هسته ای فقط به مسائل هسته ای نمی اندیشد، بلکه او یک متن بزرگتری را می بیند و گاهی از دستشان در می رود و در جلسات به ما می گویند که شما کشوری هستید که از لحاظ موقعیت استراتژیک بسیار برجسته اید، انقلاب شما، انقلابی الهام بخش و تأثیرگذار است، نیروی انسانی قوی و مؤثر دارید، به شرق و غرب هم متکی نیستید.

 

وی افزود: وگرنه همسایه ما پاکستان بمب اتم دارد، نیروگاه دارد، اما نکته اساسی این است که پاکستان متحد آمریکاست و ما نیستیم. به صراحت به ما می گویند که شما متحد غرب نیستید.

 

لاریجانی با بیان این  که از نظر نظام سلطه، عناصر قدرت شامل ژئوپلتیک، توسعه و قدرت توسعه و قدرت نظامی است، افزود: اینها به ژئوپلتیک ایران که نمی توانند دست بزنند، لذا سراغ توسعه و قدرت نظامی رفته اند و تحلیل آنها این است که سپاه پاسداران عنصر مهم قدرت نظامی است. شرایط منطقه آنها را به این روز انداخته ، در عراق، افغانستان و لبنان، اعتقادشان بر این است که تفکر انقلاب اسلامی ریشه دارد و صرف تفکر هم نیست، بلکه در قدرت ریشه دارد. اینها را در حرفهایشان هم به ما می گویند، در مذاکرات می گویند و این نگرانی آنها است. پس سپاه از عناصر مهم قدرت است. اینها فکر می کنند با این کارها(درج نام فرماندهان سپاه در قطعنامه ها) به سپاه ضربه می زنند، در حالی که سپاه محبوب تر می شود. فرماندهان سپاه که به مسافرت خارجی نمی روند و... اخم آنها باعث فربه شدن ما و نفوذ بیشتر ما شده  است. کشورهای منطقه، بالاترین مقامهایشان هم اصلاً جرأت ندارند حرفی علیه آمریکاییها و... بزنند، اما در ایران فرماندار یک شهر، شهردار و حتی مردم هم علیه آنها حرف می زنند.

 

وی در ادامه با بیان این  که در تجزیه و تحلیل قطعنامه، وضع رو به  رشد ایران دیده  می شود، تصریح کرد: به نظر می رسد در این یک سال و نیم اخیر، یک بیداری برای آنها پیدا شده که هر چند قدرت اقتصادی و قدرت نظامی مهم است، اما قدرت تأثیر جمهوری اسلامی، اینها نیست. اصل ماجرا، فکر اسلام نوین است که انقلاب اسلامی در منطقه ایجاد کرده  است. جنس مبارزات از جنس جنگهای نامتقارن است. فکر انقلاب اسلامی، بیداری و مقابله با ظلم بود. اتفاقاً بیشتر هم شده  است. هر چه آنها بیشتر فشار بیاورند، محبوب تر می شویم. در لبنان می خواستند حزب ا... را نابود کنند، حزب ا... محبوب و به یک جریان مقاومت اصیل تبدیل شد.

 

لاریجانی سپس به چرایی صدور قطعنامه علیه ایران توسط شورای امنیت پرداخت و گفت: اول این  که آنها فکر می کردند با صدور قطعنامه، ما عقب نشینی می کنیم. برای آنها، چه از لحاظ رفتار گذشته و سیگنالهایی که به آنها رسیده  بود، چنین وانمود شده  بود که اگر پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت برود، ایران عقب نشینی می کند. در یکی از جلسات، طرف مقابل گفت، خوب  است به قطعنامه برلین عمل کنید. گفتم چه شد؟ شما که زیر آن زدید... گفتند: برخی از ما تصورمان این بود که اگر قطعنامه صادر کنیم، شما عقب نشینی می کنید.

 

دوم این  که آنها فکر می کردند با صدور قطعنامه، در داخل کشور، اختلافات و شکافهای عمیق و بهم ریختگی ایجاد می شود. البته یک موجی هم شروع شد که این چه کاری است که کردید؟

 

نماینده دولت انگلیس به یکی از مأموران ما گفت که ما می دانیم داخل شما به خاطر قطعنامه دارد به  هم می ریزد و مشکلات اقتصادی هم زیاد می شود! آنها متوجه نبودند که در داخل کشور، سکانداری وجود دارد.

 

وی در ادامه تأکید کرد: ما به آنها گفته بودیم، اگر قطعنامه صادر کنید، شما مذاکره را به هم زده اید. لذا ما گام بعدی را بر می داریم. ما به صراحت، هم به آژانس و هم به اینها گفتیم که چه کار خواهیم کرد. ما شروع کردیم. آنها باور نکردند تا این  که آژانس آمد، دید و دیدند که ما جدی هستیم. این که قطعنامه صادر کردند، آیا جلوی برنامه هسته ای ما گرفته  شد؟ این اقدامی که علیه سپاه کردند، سپاه تکان خورد؟ سپاه کی سفر خارجی می رفته است؟

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به درخواست دوباره غربیها برای مذاکره با مختصات و فضای جدید و این که نمی توان بدون در نظر گرفتن جایگاه ما توافقی داشت، گفت: آنها عجیب امید دارند که در داخل کشور تغییراتی به  وجود بیاید تا به جایی برسند و بتوانند خواسته های خود را تحمیل کنند. در بحث هسته ای بیش از ده پانزده مرتبه از زبانشان در رفت و گفتند که شما در داخل دچار مشکل می شوید. سؤال این است که چه کسانی به آنها این احساس را می دهند؟
گاهی یک حرف، 5 یا 6 ماه کار را طولانی تر می کند. آخر شما چه کسانی هستید. مسؤول پرونده هستید که این حرف را می زنید؟ یک سری اقدامات آنها باعث می شود که غربیها احساس کنند در درون نظام اختلاف است، لذا می روند به سمت قطعنامه بعدی.

 

وی سپس به تأکیدات مقام معظم رهبری روی وحدت و همبستگی داخلی اشاره کرد و گفت: این واقعیت دارد. آنها دارند با همین مسأله(تفرقه افکنیهای داخلی و سیگنالها) تصمیم گیری می کنند.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: ما یک دوره سینوسی داشتیم، با سیگنالهایی که عواملشان در داخل داده  بودند.

 

سازگارا، حقیقت جو و... که به واشنگتن رفته بودند و غرب را به صدور قطعنامه ترغیب کرده  بودند.آنها هم فکر می کردند با سیگنالهای داخلی، اوضاع به نفع آنها در حال تغییر کردن است. البته جمهوری اسلامی ایران خیلی قدرتمند تر از آن است که چهار تا بچه بتوانند خللی ایجاد کنند. انقلاب اسلامی ریشه دارتر و صدایش هم طنین اندازتر است. من تردید ندارم استقامت ملی، نقش تعیین کننده ای دارد. آنها باید متوجه شوند که با زبان زور، نمی توانند با ما برخورد کنند.

 

 


  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد